
مدیریت استراتژیک
به نظر شما چرا بعضی از شرکتهای بزرگ و موفق در مدت زمان کوتاهی با از
دست دادن سهم بزرگی از بازار خود به موقعیتی معمولی و حتی تأسف بار تنزل
یافتهاند و یا چرا بعضی از شرکتهای کوچک و گمنام به یکباره به جایگاههای
ممتازی در صحنه رقابت رسیدهاند؟
چرا برخی از مؤسسات، نوسانهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی را به راحتی تحمل
نموده و بر آنها غلبه میکنند و در مقابل برخی از سازمانها طعم تلخ شکست
را چشیده و از ادامه راه باز میمانند؟
مدیریت استراتژیک
عبارت است از بررسی محیطی (هم محیط خارجی و هم محیط داخلی) تدوین
استراتژی، اجرای استراتژی، ارزیابی و کنترل. مدیریت استراتژیک ، رویکردی
سیستماتیک برای مشخص کردن و ایجاد تغییرات لازم و اندازه گیری عملکرد
سازمانها می باشد که باعث حرکت سازمان برای دستیابی به چشم انداز مورد نظر
خود می شود.
فرایند مدیریت استراتژیک
به معنای تعیین استراتژی سازمان است. مدیران توسط این فرآیند مجموعهای از
استراتژیهای سازمان را تعریف میکنند تا دستیابی به عملکرد بهتری را
فراهم کنند.
با نگاهی دقیق به مفهوم مدیریت استراتژیک
میتوان به ضرورت استفاده از آن پی برد. با توجه به تغییرات محیطی که در
حال حاضر شتاب زیادی به خود گرفته است و پیچیده شدن تصمیمات سازمانی، لزوم
بکارگیری برنامهای جامع برای مواجهه با اینگونه مسائل بیشتر از گذشته
ملموس میشود. این برنامه چیزی جز برنامه استراتژیک نیست