مدیریت ادعا و انواع ادعا ها
ادعا چیست؟
ادعا یا Claim در استانداردهای PMI به این صورت تعریف شده است: تقاضائی از سوی یک طرف قرارداد در ازای وجود دلایلی اصولا صحیح و یا به گمان متقاضی صحیح که معمولا به خاطر اقدامات، دستورات و یا تغییرات اعمالی نامنطبق با مفاد قرارداد پروژه از سوی طرف دیگر قرارداد به وجود آمده و از لحاظ اقتصادی بین طرفین قابل حل و فصل نمی باشد. ادعا را به دو دسته می توان تقسیم نمود: ادعا علیه کارفرما و ادعا علیه پیمانکار
جهت شرکت در دوره مدیریت ادعا (Claim Management) کلیک کنید
انواع ادعاها
ادعاهای پروژه به روش های گوناگونی دسته بندی می شوند. اما یکی از مهم ترین دسته بندی های آن، تقسیم بندی ادعاهای پروژه از دیدگاه مستندات و تحلیل انجام شده در لایجه ادعا می باشد که در این حالت به سه دسته ذیل تقسیم بندی می شوند.
• ادعاهای فنا شونده : ادعاهائی هستند که احتمال پذیرش آن از طرف مقابل بسیار کم است؛ چرا که مستندات و تحلیل انجام شده در لایجه ادعا، از اعتبار کامل و کافی برخوردار نیست.
• ادعاهای به حق : ادعاهائی هستند که احتمال پذیرش آن از طرف مقابل بسیار بالاسات؛ چرا که مستندات و تحلیل انجام شده در لایجه ادعا، از اعتبار کامل و کافی برخوردار است
• ادعاهای مشکوک : ادعاهائی هستند که احتمال پذیرش آن از طرف مقابل مشخص نیست و به نوع مستندات و تحلیل انجام شده در لایجه ادعا، بستگی دارد.
جهت شرکت در دوره مدیریت ادعا (Claim Management) کلیک کنید
مدیریت ادعا مشتمل برچهار فرآیند به شرح زیر می باشد :
1-شناسایی ادعا
2-کمی کردن ادعا
3-ممانعت از ادعا
4-راه حل یاتوافق ادعا
برخی از اقداماتی که در طول فرایند مدیریت ادعا پیشنهاد می گردد به شرح ذیل است:
1-بررسی کامل طرح مورد نظر قبل از مناقصه
2-تخصیص زمان مناسب جهت اجرای پروژه، در نظر گرفتن زمان کوتاه و غیر منطقی برای اجرای پروژه مشکلات زیادی را برای ذی نفعان پروژه به همراه خواهد داشت
3-پس از عقد قرارداد و توافق نامه های پیمان و تشکیل تیم مدیریت پروژه تعهدات، مسئولیتها و اختیارات هریک از ارکان پروژه به صورت موضوعی مشخص و تفکیک شود تا به این صورت محدوده تعریف شده هر یک از ارکان پروژه شفاف و به صورت ساده در دسترس قرار گیرد.
4-شناسایی و پیگیری نیاز ذینفعان
5-استفاده از درس های آموختنی
6-مستند سازی قوی
7-اصلاح سیستم توزیع ریسک بین طرفهای پیمان
8-تبدیل فرهنگ از متهم کردن طرفین به فرهنگ مشارکت
9-استفاده مستمر ومفید از مشاوران حقوقی
10-مذاکرات و جلسات مفید و مستمر طرفین قرارداد قبل وحین اجرا
در واقع با مدیریتی درست مطابق با استاندارد مدیریت پروژه می توان ادعاهای در طول پروژه را به حداقل رساند
جهت شرکت در دوره مدیریت ادعا (Claim Management) کلیک کنید
فرآیند مدیریت دعاوی پروژه در Primavera
در برخی از ویرایشهای نرمافزار پریماورا (Primavera) ابزاری به نام Claim Digger معرفی شده است. این ابزار به مدیران پروژه این امکان را میدهد که بتوانند در کمترین زمان و با بالاترین دقت کلیه Claimهای بالقوه و ایجاد شده در پروژه را شناسایی نمایند. وجود Claim Digger در نرمافزار P5 باعث برتری نسبی این نرمافزار نسبت به ویرایشهای دیگر پریماورا و نرمافزار MSP گردیده است.
جهت شرکت در دوره مدیریت ادعا (Claim Management) کلیک کنید
انواع ادعاها
ادعاهای پروژه به روش های گوناگونی دسته بندی می شوند. اما یکی از مهم ترین دسته بندی های آن، تقسیم بندی ادعاهای پروژه از دیدگاه مستندات و تحلیل انجام شده در لایجه ادعا می باشد که در این حالت به سه دسته ذیل تقسیم بندی می شوند.
• ادعاهای فنا شونده : ادعاهائی هستند که احتمال پذیرش آن از طرف مقابل بسیار کم است؛ چرا که مستندات و تحلیل انجام شده در لایجه ادعا، از اعتبار کامل و کافی برخوردار نیست.
• ادعاهای به حق : ادعاهائی هستند که احتمال پذیرش آن از طرف مقابل بسیار بالاسات؛ چرا که مستندات و تحلیل انجام شده در لایجه ادعا، از اعتبار کامل و کافی برخوردار است
• ادعاهای مشکوک : ادعاهائی هستند که احتمال پذیرش آن از طرف مقابل مشخص نیست و به نوع مستندات و تحلیل انجام شده در لایجه ادعا، بستگی دارد.
جهت شرکت در دوره مدیریت ادعا (Claim Management) کلیک کنید
مدیریت ادعا مشتمل برچهار فرآیند به شرح زیر می باشد :
1-شناسایی ادعا
2-کمی کردن ادعا
3-ممانعت از ادعا
4-راه حل یاتوافق ادعا
برخی از اقداماتی که در طول فرایند مدیریت ادعا پیشنهاد می گردد به شرح ذیل است:
1-بررسی کامل طرح مورد نظر قبل از مناقصه
2-تخصیص زمان مناسب جهت اجرای پروژه، در نظر گرفتن زمان کوتاه و غیر منطقی برای اجرای پروژه مشکلات زیادی را برای ذی نفعان پروژه به همراه خواهد داشت
3-پس از عقد قرارداد و توافق نامه های پیمان و تشکیل تیم مدیریت پروژه تعهدات، مسئولیتها و اختیارات هریک از ارکان پروژه به صورت موضوعی مشخص و تفکیک شود تا به این صورت محدوده تعریف شده هر یک از ارکان پروژه شفاف و به صورت ساده در دسترس قرار گیرد.
4-شناسایی و پیگیری نیاز ذینفعان
5-استفاده از درس های آموختنی
6-مستند سازی قوی
7-اصلاح سیستم توزیع ریسک بین طرفهای پیمان
8-تبدیل فرهنگ از متهم کردن طرفین به فرهنگ مشارکت
9-استفاده مستمر ومفید از مشاوران حقوقی
10-مذاکرات و جلسات مفید و مستمر طرفین قرارداد قبل وحین اجرا
در واقع با مدیریتی درست مطابق با استاندارد مدیریت پروژه می توان ادعاهای در طول پروژه را به حداقل رساند
جهت شرکت در دوره مدیریت ادعا (Claim Management) کلیک کنید
فرآیند مدیریت دعاوی پروژه در Primavera
در برخی از ویرایشهای نرمافزار پریماورا (Primavera) ابزاری به نام Claim Digger معرفی شده است. این ابزار به مدیران پروژه این امکان را میدهد که بتوانند در کمترین زمان و با بالاترین دقت کلیه Claimهای بالقوه و ایجاد شده در پروژه را شناسایی نمایند. وجود Claim Digger در نرمافزار P5 باعث برتری نسبی این نرمافزار نسبت به ویرایشهای دیگر پریماورا و نرمافزار MSP گردیده است.