bpm چیست ؟ (مدیریت فرآیند کسب و کار)
bpm چیست ؟
BPM مخفف یا سر واژه عبارت Business Process Management و به معنی مدیرت فرآیندهای کسب و کار است. BPM را می توان برای سازمان های کوچک و بزرگ به طور مشابهی به کار گرفت.
مدیریت فرآیند کسب و کار ، شامل متدها، تکنیکها و ابزاری است که برای پشتیبانی از طراحی، اجرا، مدیریت و آنالیز فرآیندهای عملیاتی کسب و کار بکار میرود.
در واقع در پاسخ به سوال bpm چیست ؟ باید گفت BPM یا مدیریت فرایندهای کسب و کار، ادغامی از دانش و تحقیق در همگرایی و اتصال بین مدیریت و فناوری اطلاعات است که شامل متدها، تکنیکها و ابزاری است برای طراحی، فعال شدن، کنترل و آنالیز فرآیندهای کسب و کار که خود مستلزم نیروی انسانی، سازمانها، برنامههای نرمافزاری کاربردی، اسناد و دیگر منابع اطلاعاتی است
جهت شرکت در دوره های مدیریت فرایند کسب و کار (bpm) کلیک کنید
هدف از bpm چیست ؟
مهمترین هدف BPM که در بسیاری از موارد نادیده گرفتهمیشود دستیابی به پیشرفت و ارتقاء مداوم است. چرا که تنها چیز ثابت در زندگی، تغییرات است. شرکت، محیط پیرامون شما و تکنولوژی تغییر میکنند. فرآیندهای شما نیز نیاز به تغییر و رشد دارند تا پاسخگوی نیازهای شما باشند.
انواع فرآیندهای کسب و کار
فرآیندهای کار سطوح و انواع مختلفی دارند. فرآیندهایی که در اینجا “اَبَر فرآیندها” می نامیم، فرآیندهای کاری، عملیاتی و پشتیبانی را شامل می شوند.
فرآیندهای عملیاتی ، که جریان های ارزش اصلی یا فرآیندهای اصلی نیز محسوب می شوند، فرآیند هایی هستند که در طراحی، تولید و تحویل محصولات و خدمات یک کمپانی حرف اول را می زنند.
مراحل مدیریت فرایندهای کسب و کار
مجموعه فعالیتهای BPM به چهار دسته زیر تقسیم میشود :
طراحی فرایند (Process Design)
این مرحله مشتمل بر درک و شناخت فرآیندهای موجود و نیز طراحی فرآیندهای جدید است. مدلسازی و مستندسازی فرایندها به مدیران سازمان کمک میکند تا درک بهتری از کسب و کار خود به دست آورده و در صورت لزوم تغییراتی در روش انجام کار ارائه دهند.
اجرای فرایند (Process Execution)
فرایند های مدلسازی شده در فاز قبلی بایستی اجرا شوند. وجود مدلهای سازمانی از فرایندهای کسب و کار و دسترسی همه ذینفعان سازمان به این مدلها، موجب میگردد تا میزان یکنواختی اجرای فرایندهای کاری به تدریج افزایش یابد.
پایش فرایند (Process Monitoring)
بطور همزمان با اجرای فرایندها در سازمان، بایستی عملکرد و نتایج اجرای فرایندهای کسب و کار را به طور مداوم اندازهگیری و با نتایج از پیش تعیین شده مقایسه کند.
بهبود فرایند (Process Improvement)
تحلیل وقایع در هنگام پایش و نظارت بر فرآیند برای تحلیلگر امکان تشخیص و تحلیل گلوگاهها را مهیا میسازد.