مرکز آموزشی رایتک

مرکز آموزشی رایتک مجری برگزار کننده دوره های آموزشی با مدرک رسمی وزارت علوم

مرکز آموزشی رایتک

مرکز آموزشی رایتک مجری برگزار کننده دوره های آموزشی با مدرک رسمی وزارت علوم

مرکز آموزشی رایتک مجری برگزار کننده دوره های مجازی مدیریت MBA، DBA ، دکوراسیون داخلی، عکاسی، کامپیوتر با مدرک رسمی از وزرات علوم تحقیقات و فناوری.
جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس وب سایت مؤسسه مراجعه نمایید.
www.erightec.ir
شماره تماس : 02126702104 / 09124815188

۵ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۹آبان

نگاهی بر مدیریت پروژه

مدیریت پروژه چیست؟

مدیریت پروژه، نظام سازمان یافته و به نوعی مدیریت منابع (بطور مثال منابع انسانی) می باشد به نحوی که پروژه با یک چشم انداز مشخص، کیفیت مشخص، زمان مشخص و قیمت تمام شدة مشخص به اتمام برسد به عبارت دیگر مدیریت پروژه بکارگیری دانش، مهارت ها، ابزارها و تکنیک ها در اداره فعالیت ها، بمنظور رفع نیازها و انتظارات متولیان پروژه می‌باشد. مدیریت پروژه در اجرای این مهم از دو بازوی قدرتمند برنامه‌ریزی و کنترل بهره می‌گیرد. مدیریت برنامه‌ریزی و کنترل کاملاً متفاوت است و روش‌های فنی متفاوتی نیاز دارد و همین موضوع باعث پیشرفت علم مدیریت پروژه گردیده است.

اولین موضوعی که در مدیریت پروژه اهمیت دارد، این است که اطمینان حاصل کنیم پروژه با محدودیت‌های مشخص تعریف شده باشد و دومین موضوع که می‌تواند بحث جالب‌تری نیز باشد، بهینه سازی اختصاص منابع و یکسان‌سازی داده‌های مورد نیاز به منظور دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده در پروژه می‌باشد؛ چرا که پروژه از یک‌سری فعالیت‌های کاملاً مشخص که از منابع (مالی، انسانی، مواد، انرژی، فرصت، تدارکات، ارتباطات و...) به منظور رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده استفاده می نمایند، تشکیل شده است. ولی بطور کلی می‌توان گفت هدف از اجرای پروژه برآورده کردن ایده‌ها و نیازها و رسیدن به اهداف می‌باشد. مدیریت پروژه مستقیماً از مسئولیت‌های شخص مدیر پروژه می‌باشد.

مثلث مدیریت پروژه 

مدیریت پروژه کوششی یکپارچه است لذا عمل یا نقص در اقدام به عمل در یک حوزه معمولاً بر سایر حوزه‌ها تأثیر می‌گذارد. ممکن است تعاملات روشن و قابل درک باشند یا می‌توانند ظریف و نامشخص باشند. به عنوان مثال یک تغییر در محدوده اغلب بر هزینه‌ی پروژه اثر می‌گذارد ولی ممکن است که بر روحیه‌ی تیم یا کیفیت محصول نیز تأثیرگذار باشد یا نباشد. این تعاملات اغلب به موازنه‌ی بین اهداف پروژه نیازمندند ممکن است عملکرد در یک حوزه تنها در صورت فدا شدن عملکرد در سایر حوزه‌ها بهبود یابد. ممکن است این موازنه‌های خاص عملکرد از یک پروژه به پروژه‌ای دیگر و از یک سازمان به سازمانی دیگر متفاوت باشند.  مدیریت موفق پروژه به مدیریت فعال این تعاملات نیازمند است. پروژه‌ها نیز مانند هر کار دیگری محدودیت‌های خاص خود را دارا هستند. در مدیریت پروژه این محدودیت‌ها معمولاً شامل حوزه (چشم‌انداز)، زمان و هزینه می‌باشند که به این سه فاکتور اصطلاحاً مثلث مدیریت پروژه هم گفته می‌شود و هر محدودیت نماینده‌ی یکی از اضلاع مثلث می‌باشد. همچنان که در هندسه اگر یکی از اضلاع تغییر کند سایر اضلاع تغییر می‌کند در مدیریت پروژه هم تغییر هر یک از این محدودیت‌ها بر روی سایر عوامل تأثیر گذار است به عبارت دیگر این سه محدودیت با هم در تعامل هستند و تغییر هر کدام موجب تغییر در محدودیت‌های دیگر می‌شود مثلاً اگر حوزه پروژه (اهداف و یا کیفیت) افزایش یابد طبیعتاً زمان و هزینه نیز افزایش می‌یابند و یا یک محدودیت شدید زمانی باعث افزایش هزینه‌ها و کاهش چشم‌انداز می‌شود. همچنین بودجه کاملاً محدود باعث افزایش زمان و کاهش چشم‌انداز می‌شود. اما جالب است که بدانید بسیاری از متخصصان مدیریت پروژه از محدودیت‌های سه‌گانه پروژه به عنوان چارچوبی برای ارزیابی تقاضاهای رقابتی یاد می‌کنند. محدودیت‌های سه‌گانه‌ی پروژه اغلب به شکل مثلثی ترسیم می‌شوندکه هر ضلع یا گوشه‌ی آن بیانگر یکی از عواملی است که توسط تیم پروژه مدیریت می‌شوند.

مثلث مدیریت پروژه

لازمه موفقیت هر پروژه، دستیابی توأمان به هر سه عامل زمان، هزینه و حوزه است و خارج شدن هر یک از سه عامل مذکور از حدود تعیین شده، می‌تواند به انجام پروژه‌ای ناموفق و غیراقتصادی منجر شود. که در این میان سه عنصر کارفرما، پیمانکار و مشاور، نقش اصلی را در کنتر ل زمان، هزینه و کیفیت دارند.

رایتک رایتک
۱۳آبان

استقرار سیستم مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست (HSE) در سازمان ها، شرکت ها و صنایع کوچک و بزرگ در جهان همواره بر اساس یکسری خطوط راهنما انجام گرفته که معمولاً، از ساختار مشابهی برخوردارند. در دنیای پر رقابت امروز بسیاری از شرکت ها پی برده اند باید مدیریت HSE را جزء جدایی ناپذیر و ضروری سازمان خود قرار داده و به آن ها همانقدر اهمیت و بها دهند که به دیگر مدیریت های سازمان ها می دهند. هدف نهایی در سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) محافظت از افراد جامعه، اموال و محیط زیست می باشد. پیشگیری از بروز صدمات و حوادث بهداشتی، ایمنی و محیط زیست در راستای توسعه پایدار و افزایش بهره وری با در نظر گرفتن سلامت و ایمنی کارکنان ، مشتریان ، پیمانکاران و دیگر افراد مستلزم وجود ساختار سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) است.

تعریف سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE)

سیستم مدیریت HSE یک ابزار مدیریتی برای کنترل و بهبود عملکرد بهداشت، ایمنی و محیط زیست در همة برنامه های توسعه و پروژه های صنعتی یا تشکیلات سازمانی بوده  است، با ایجاد بستر فرهنگی خلاق و نگرشی نو و سیستماتیک در راستای توسعة پایدار و کرامت انسان، بطور یکپارچه و با همگرایی و چیدمان هم افزای نیروهای انسانی و امکانات و تجهیزات و با استفاده از سیستم آموزش کارآمد، ممیزیهای دوره ای، ارزیابی، بهبود مستمر، موجب به حداقل رساندن اثرات نامطلوب صنعت بر محیط و افزایش اثرات مطلوب آن از طریق تأمین ایمنی همه جانبة کلیه کارکنان و همکاران سازمان، تجهیزات و تأسیسات و به صفر رساندن حوادث و آسیب های ناسی از کار از طریق کنترل یا حذف شرایط ناایمن و ارتقاء سطح سلامت افراد از طریق اعمال راهکارهای کنترلی مدیریتی، مهندسی و اجرایی در کلیة سطوح سازمان و همچنین صیانت از محیط زیست به عنوان سرمایة بشریت می گردد.

گسترش مواد و تکنولوژی نوین گرچه رفاه را افزایش می دهد اما به موازات خود مخاطرات جدیدی را نیز پیش روی بشر قرار می دهد که غلبه بر آن نیازمند احساس مسئولیت همگانی در اجرای برنامه های بهداشت، ایمنی و محیط زیست برای محافظت از جان انسانها، محیط زیست و سرمایه های ملی می باشد. تکرا حوادث مشابه و ضعف در اثربخشی تمهیدات کنترلی مسئولین را برآن داشت تا با تأمل در طرح و برنامه های کنترل حوادث شرکتهای نفتی معتبر دنیا به تحقیق پیرامون علل موفقیت هر یک بپردازند. تجارب شرکت های نفتی موفق و معتبر در دنیا بیانگر تغییر نگرش واکنشی به نگرش پیشگرانه در برنامه های کنترلی حوادث بوده است. این نگرش آنها را به سمت ایجاد یکپارچگی در مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست سوق داده است.

در واقع سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) بخشی از سیستم مدیریت کل جاری در یک سازمان است و همانند سایر سیستم های مدیریتی از چرخه دمینگ پیروی می کند.

رایتک رایتک
۱۳آبان

از یک دیدگاه می توان علم بازاریابی را مانند یک رود در نظر گرفت که در پهن دشتی بیفتد، چند شاخه شده و هر شاخه به سرزمین و پهنه ای رو می نهد. و بنا به شرایط آن خاک، رنگ و بوی متفاوتی به خود می گیرد.

بازاریابی

پهنه اول بازاریابی 

یکی از پهنه های بسیار چهر آشنا و البته نه چندان خوش چهره این اقلیم، بازاریابی سوداگرانه (Transactional Marketing) یا همان بازاریابی معادله محور است. در این رویکرد، هدف اصلی مدیر بازاریابی فروش است. اما نه فروشی که رابطه مستمر با خریداران خود را در نظر داشته باشد، بلکه برعکس تمایل اصلی در این دیدگاه، ایجاد پیوندهای سست و کوتاه مدت با مشتریان است. یعنی اینکه مطلوب تر است که تعداد مشتریان را بیشتر کرده ولی تعداد دفعات رابطه و معامله با ایشان محدود شود. در بازاریابی سوداگرانه، سود همه از دیدگاه فروشندگان متعلق به خودشان است و خریدار شهروند درجه دوم این سرزمین است. یعنی آنکه صاحب حقی نیست. بازی یک طرفه نیست اما یک سویه است و برنده بودن تنها برای طرف فروشنده تعریف شده است.

رایتک رایتک
۱۳آبان

در این مقاله به مبحث مربوط به فرمت های مختلف ذخیره سازی و همچنین نحوه ذخیره سازی سند در نرم افزار ورد (word) می پردازیم.

ذخیره سند 

برای ذخیره سند چند راه وجود دارد :
۱- زدن کلید های ترکیبی Ctrl+S.
۲- به سربرگ File برید و File و سپس Save را انتخاب کنید.
۳- به سربرگ File برید و File و سپس Save As را انتخاب کنید.

در هر سه حالت اگر برای اولین بار بخواید سند را ذخیره کنید ، پنجره ای به شکل زیر باز میشه که با کلیک روی Browse میتوانید محل و فرمت فایل را برای ذخیره سازی انتخاب کنید.

محل ذخیره سازی سند

بعد از ذخیره سازی سند ، حالا دیگه هر تغییری که انجام دادید با کلید های ترکیبی Ctrl+S میتوانید سند رو ذخیره کنید.

رایتک رایتک
۱۳آبان

موسسه آموزش مجازی رایتک با توجه به مشغله کاری موجود و مشکلات در تردد، آموزش مجازی می تواند یک راهکار بسیار مناسب در جهت یادگیری و آموزش باشد . موسسه آموزش مجازی رایتک برگزار کننده دوره های مدیریت شامل  دوره MBA ، دوره DBA ، دوره مدیریت ایمنی بهداشت HSدوره مدیریت بحران ،دوره مدیریت تحول، دوره آموزشی مدیریت منابع انسانی، ،دوره حسابداری مدیریت ، دوره اصول فنون مذاکره ، دوره مدیریت ارتباط با مشتری CRM ،دوره مدیریت پروژه،دوره primavera،دوره icdl و همچنین دوره های سازمانی،دوره عکاسی،دوره دکوراسیون،دوره معماری و  کلاس msp،کلاس primavera و کلاس های آموزش حضوری و آموزش غیرحضوری مختلف. همچنین عزیزان که تمایل دارند در دوره icdl شرکت کنند می توانند با ثبت نام در دوره های ویژه icdl مدرک icdl را دریافت کنند لازم به ذکر است شرکت کنندگان در این دوره ها به شکل غیر حضوری و یا حضوری و به صورت کاملاً کاربردی با مباحث آشنا شده ، و در انتهای دوره مدرک رسمی ، دارای مهر وزارت علوم را دریافت می نمایند.

رایتک رایتک