مرکز آموزشی رایتک

مرکز آموزشی رایتک مجری برگزار کننده دوره های آموزشی با مدرک رسمی وزارت علوم

مرکز آموزشی رایتک

مرکز آموزشی رایتک مجری برگزار کننده دوره های آموزشی با مدرک رسمی وزارت علوم

مرکز آموزشی رایتک مجری برگزار کننده دوره های مجازی مدیریت MBA، DBA ، دکوراسیون داخلی، عکاسی، کامپیوتر با مدرک رسمی از وزرات علوم تحقیقات و فناوری.
جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس وب سایت مؤسسه مراجعه نمایید.
www.erightec.ir
شماره تماس : 02126702104 / 09124815188

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۷مرداد

فرآیندهای مدیریت پروژه

به منظور کمک به درک طبیعت یکپارچه کننده‌ی مدیریت پروژه و در راستای تأکید بر اهمیت این یکپارچگی، این مقاله مدیریت پروژه را در قالب فرآیندهای تشکیل دهنده‌ آن و تعاملات آن‌ها تشریح می‌کند.


فرآیندهای مدیریت پروژه

 

    1. فرآیندهای پروژه

پروژه ها از فرآیندها تشکیل شده‌اند. یک فرایند مجموعه ای از اقداماتی  است که نتیجه ای ر ا حاصل ‌می‌نماید فرایند های مدیریت پروژه توسط افراد انجام می‌شوند و معمولاً به یکی از دو دسته‌ی اصلی زیر تقسیم می‌شوند:

  • فرآیندهای مدیریت پروژه که کار پروژه را تشریح، سازماندهی و تکمیل می‌کنند. فرایندهای مدیریت پروژه که برای بیشتر پروژه‌ها در اغلب زمان‌ها قابل ا جرا هستند.
  • فرایندهای محصول‌گرا که محصول پروژه را مشخص و ایجاد می‌کنند. فرآیندهای محصول‌گرا اغلب توسط چرخه‌ی حیات پروژه تعریف می شوند و با تغییر حوزه‌ کاربردی تغییر می‌کنند.

فرآیندهای مدیریت پروژه و فرآیندهای محصول‌گرا در سراسر پروژه هم پوشانی و تعامل دارند. به عنوان مثال محدوده‌ی پروژه نمی‌تواند بدون داشتن یک درک اولیه از نحوه‌ی ایجاد محصول تعریف گردد.

رایتک رایتک
۲۷مرداد

چرا برخی از مؤسسات، نوسان‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی را به راحتی تحمل نموده و بر آنها غلبه می‌کنند و در مقابل برخی از سازمان‌ها طعم تلخ شکست را چشیده و از ادامه راه باز می‌مانند؟ به عقیده بسیاری از متخصصان علم مدیریت پاسخ بسیاری از این گونه سئوالات را باید در مفاهیمی به نام استراتژی و مدیریت استراتژیک جستجو کرد.


تعریف استراتژی و مدیریت استراتژیک 

تاکنون تعاریف بسیاری از استراتژی و مدیریت استراتژیک شده است. در ادامه به بعضی از این تعاریف اشاره می کنیم :

مفهوم لغوی استراتژی: واژه استراتژی از کلمه یونانی(استراتگوس) Strategos گرفته شده است. استراتگوس یا (استراتژ) به معنای لشکر است. استراتگوس به معنی فرماندهی ارتش هم به کار می رفت. بطور مثال، ارتش یونان باستان که از گروههای کوچک سربازانِ متعلق به خاندانهای یونانی تشکیل شده بود، توسط افرادی به نام استراتگوس فرماندهی می شد.

مدیریت استراتژیک تصمیمات و فعالیت‌های یکپارچه در جهت توسعه استراتژی‌های مؤثر، اجرا و کنترل نتایج آنهاست.
می توان گفت مدیریت استراتژیک فعالیت‌های مربوط به بررسی، ارزشیابی و انتخاب استراتژی‌ها، اتخاذ هر گونه تدابیر درون و بیرون سازمانی برای اجرای این استراتژی‌ها و در نهایت کنترل فعالیت‌های انجام شده را در برمی‌گیرد.

فرآیندهای مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک به طور کلی از مؤلفه های زیر تشکیل شده است :

فرآیند مدیریت استراتژیک

رایتک رایتک