مرکز آموزشی رایتک

مرکز آموزشی رایتک مجری برگزار کننده دوره های آموزشی با مدرک رسمی وزارت علوم

مرکز آموزشی رایتک

مرکز آموزشی رایتک مجری برگزار کننده دوره های آموزشی با مدرک رسمی وزارت علوم

مرکز آموزشی رایتک مجری برگزار کننده دوره های مجازی مدیریت MBA، DBA ، دکوراسیون داخلی، عکاسی، کامپیوتر با مدرک رسمی از وزرات علوم تحقیقات و فناوری.
جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس وب سایت مؤسسه مراجعه نمایید.
www.erightec.ir
شماره تماس : 02126702104 / 09124815188

تیم سازی ، فرآیند و قوانین آن

يكشنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۲:۳۵ ب.ظ

تعریف تیم

از تیم تعاریف متفاوتی ارائه شده است اما همه تعاریف دارای ابعاد مشترکی هستند. تیم دارای دو نفر عضو یا بیشتر است که دارای اهداف عملکردی مشخص بوده و همکاری بین اعضاء تیم، لازمه حصول تیم به اهداف موردنظر است. به بیان دیگر، تیم عبارتست از یک گروه دو یا چندنفره از افراد که به طور مستقیـم با یکدیگر تعامل برقرار کرده و به منظور رسیدن به هدف، کارها را هماهنگ می کنند. در تعریف فوق سه نکته وجود دارد:

  • حداقل دونفر بایستی در تیم حضور داشته باشند
  • اعضا باید به طور منظم تعامل برقرار کنند تا کارهایشان را به صورت هماهنگ انجام دهند
  • اعضا باید دارای هدف مشترک باشند

جهت شرکت در دوره تیم سازی و کار تیمی کلیک کنید

تشکیل و فعالیت تیمهای کاری ، نسبت به سازمانهای سنتی دارای قدرت انعطاف بسیار بیشتری بوده و در برابر محیط در حال تغییر مستمر پاسخگویی بیششتری دارندبه همین دلیل است که بسیاری از شرکتهای آمریکایی و اروپایی باتوجه به تجربه کشورهای آسیای جنوب شرقی خصوصا ژاپن به سمت استفاده هر چه بیشتر از  فرهنگ تیمی روی آورده اند.


تیم سازی

جهت شرکت در دوره تیم سازی و کار تیمی کلیک کنید

چند قانون تیم سازی

اگر هدفی بزرگ و به دور از افکار کوچک دارید، باید تیمی داشته باشید که اعضای آن دارای افکاری بزرگ و خلاق و خطرپذیر باشند. تیم شما به اندازه افراد اعضای آن خوب خواهد بود. حتی اگر لازم است افرادی باهوش تر از خودتان استخدام کنید

به تیم تان اعتماد کنید.این یک قانون تیم سازی مهم است : شما افراد فوق العاده را استخدام میکنید در تیم تان و به آنها اعتماد میکنید تا کارهای مهم انجام دهند. شما نباید هردقیقه وارد کار انها شوید و از آنها پرس و جو کنید و بخواهید کارها را طوری که خودتان میخواهید پیش ببرند.وظیفه شما دادن هدف به آنهاست و وظیفه آنها تحقق هدف است.اینکه از چه راهی و چطور قرار است وظیفه شان را انجام دهند، زیاد به کار شما مربوط نمی شود.

یک تیم، خارج از محل کار هم تیم است.تحقیقات اخیر نشان داده، اعضای تیم هایی که بعد از ساعات کاری و خارج از محل کار هم با همدیگر در ارتباطند، به نسبت دیگر تیم ها عملکرد بهتری دارند.زیرا با شناخت بیشتر یکدیگر، درک و همپوشانی بیشتری با همدیگر خواهد داشت و همین امر باعث میشود و تعارض و سوءتفاهم کمتری در اعضای تیم ایجاد میشود. پس در هنگام کار، صحبت های غیرکاری را متوقف نکنید، اجازه دهید اعضای تیم تان بیشتر همدیگر را بشناسند و تعامل بیشتری با همدیگر داشته باشند.

معمولا داشتن یک تیم خوب، کار‌ آسانی نیست.چون یک تیم خوب، قابل خریدن، نیست. یک تیم خوب، چیزی آماده برای استفاده نیست. شما باید یک تیم خوب را بــسازید و آنرا رشد دهید. بعضی وقت ها کارهای خوب پیش میرود و بعضی وقت ها کارها خوب پیش نمیرود. چیزی که مهم است، تجربه زندگی تیمی است.

جهت شرکت در دوره تیم سازی و کار تیمی کلیک کنید

مدل فرایندی تیم سازی در سازمانها

در هر سازمانی برای موفقیت تیم ها و نهادینه کردن فعالیت آنها در کلیه سطوح سازمانی نیاز به یک مدلی برای شروع کار وجود دارد. شاید اولین سوالی که در این مدل باید مطرح شود این است که آیا هر سازمانی نیازمند تیم های کاری است؟ برای پاسخ به سوال فوق می توان همان اصل مشهور مدیریتی را دوباره در ذهن مجسم کرد"بستگی به شرایط دارد". لذا بهتر است با دید انتقـادی به فرایند تیم سازی طبق مدل زیر پرداخته شود

مرحله اول: تعیین اهداف سازمان: سازمان برای رسیدن به چه چیزی تلاش می کند؟ فلسفه وجودی سازمان چیست؟ نقش تیم ها در دستیابی به اهداف سازمان چقدر است؟

مرحله دوم: ارزیابی امکان پذیری: آیا ماهیت فعالیتهای سازمان با روح کار تیمی همسانی و هماهنگی دارد؟ آیا سازمان جهت رسیدن به هدف، نیاز به ایجاد تیم و همچنین طراحی سیستم دارد؟ برای چه مدتی؟ آیا ارزشها و هنجارهای حاکم بر مدل ذهنی افراد، تعهد نسبت به تیم ها را تقویت یا تضعیف می کند؟

مرحله سوم: شناسایی اولویتها: نیازهای حیاتی سازمان کدامها هستند؟ در کجا تیم ها بیشتر اثربخشی دارند؟

مرحله چهارم: کشف موانع تیم سازی و رفع آنها: فقدان چه مهارتها، ویژگیهای فرهنگی و فرایندی ممکن است تیم ها را محدود کند؟

مرحله پنجم: شروع کار با تیم کوچک: در کدام بخش سازمان بهتر است در ابتدا روش تیمی را به کار برد

جهت شرکت در دوره تیم سازی و کار تیمی کلیک کنید


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی