مرکز آموزشی رایتک

مرکز آموزشی رایتک مجری برگزار کننده دوره های آموزشی با مدرک رسمی وزارت علوم

مرکز آموزشی رایتک

مرکز آموزشی رایتک مجری برگزار کننده دوره های آموزشی با مدرک رسمی وزارت علوم

مرکز آموزشی رایتک مجری برگزار کننده دوره های مجازی مدیریت MBA، DBA ، دکوراسیون داخلی، عکاسی، کامپیوتر با مدرک رسمی از وزرات علوم تحقیقات و فناوری.
جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس وب سایت مؤسسه مراجعه نمایید.
www.erightec.ir
شماره تماس : 02126702104 / 09124815188

تحول در سازمان توسط مدیریت تحول سازمانی

شنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۱۵ ب.ظ

تحولتاریخچه تحول سازمانی 

تحول سازمانی که نوعی استراتژی به سازی است از اواخر دهه 1950 و اواخر دهه 1960 مطرح شد. برای بهبود سازگاری و تطبیق بین افراد و سازمان، بین سازمان و محیط و میان عناصر و اجزای سازمانی نظیر استراتژی، ساختار و فرآیندها، رهنمودهایی ارائه می‏دهد که این رهنمودها از طریق برنامه‏ ها و فعالیت‏ های ایجاد تغییر که هدف آن رفع مشکل در شرایط خاص و مشکل ساز است اجرا می‏شود. 

برای شرکت در دوره آموزشی مدیریت تحول در سازمان کلیک کنید

تعریف تحول سازمانی 

فرآیندی برنامه ریزی شده و اصولی (نظام‏ مند) است که با بهره گیری از ارزش‏ ها و اصول علوم رفتاری کاربردی در سازمان‏ ها در پی افزایش اثربخشی فردی و سازمانی است.تحول سازمانی فعالیت تا تلاش است که در سراسر سازمان برنامه ریزی شده که بوسیله مدیریت عالی سازمان اداره شده و  اثر بخشی و سلامتی سازمان را از طریق   برنامه‌های تغییر برنامه‌ریزی شده در فرآیند‌های سازمان با استفاده از علوم رفتاری افزایش می دهد .

برای شرکت در دوره آموزشی مدیریت تحول در سازمان کلیک کنید

اهداف تحول سازمانی:
 1) افزایش سازگاری بین ساختار، فرآیندها، استراتژی، افراد و فرهنگ سازمان 
2) ایجاد و توسعه راه‌حل نو و خلاقانه در سازمان 
3) توسعه توانایی نوسازی خویشتن در سازمان 
علت شکست بیشتر برنامه‌های تحولات سازمان این است که مدیریت عالی نسبت به آنها رفتاری حمایت گرانه ندارد یا اینکه تعهد کمتری در خود احساس می‌کند و یا به علت درگیری با سایر وظایف از آن روی بر می‌‌گرداند.

برای شرکت در دوره آموزشی مدیریت تحول در سازمان کلیک کنید

سطوح عمده تحول سازمانی

1-  تدریجی 2-  پیوسته 3-  گسسته

1-  تدریجی: 

این تحول نشان دهنده تغییر نسبتاً ثابت و خطی در محیط است. واکنش مناسب به این تحول، ارتقاء و بهبود تدریجی است . 

2- پیوسته:

این تحول شامل تغییریکنواخت و فرآینده در محیط در طی زمان است . واکنش مناسب به این سطح از تحول، اصلاح و بهبود مستمر و پیوسته است. مدیریت کیفیت، کایزن، مهندسی مجدد و … از فنون و رویکردهای مناسب این سطح از تحول اند.

3-  گسسته:

این تحول نشان دهنده تغییرات ناگهانی، غیرخطی و عمیق در یک محیط است. این تحول عملکرد را از یک سطح به سطح کاملاً متفاوت و  بالاتر هدایت می کند. این تحولات که اصولاً بنیادین و ریشه ای است «نقطه عطف استراتژیک» یا «چرخش راهبردی» می نامد. این سطح از تحولات مستلزم تغییرات اساسی در محصولات، خدمات ، فرایندها، نظام ها ،ساختارا و الگوهاست.

برای شرکت در دوره آموزشی مدیریت تحول در سازمان کلیک کنید

مجریان تحول سازمانی 

مشاورانی هستندکه در زمینه علمی و تئوریک آموزش‏ های لازم و کافی را دیده و پویایی و تغییر سازمانی را درک کرده اند. 
1- مشاوران داخلی  Internal Consultants
2- مشاوران خارجی external consultants

نقش مشاوران تحول سازمان، نظم دهی به فعالیت‌ها به منظور کمک به اعضای سازمان در حل مسائل و مشکلات خود کمک به آنها تا یاد بگیرند که کار را به نحوی بهتر انجام دهد. 

برای شرکت در دوره آموزشی مدیریت تحول در سازمان کلیک کنید

شرط اصلی تحقق تحول سازمانی 

مهمترین عامل ها در تحولات  سازمانی عبارتند از  1- آموزش مهارت‏ها    2- ایجاد انگیزه

 اهمیت و ضرورت مدیریت تحول سازمانی

اﻫﻤﯿﺖ ﺗﻐﯿﯿﺮ و ﺗﺤﻮل ﻣﺜﺒﺖ ﺑﺮ ﮐﺴﯽ ﭘﻮﺷﯿﺪه ﻧﯿﺴﺖ ﭼﺮا ﮐﻪ ﻧﯿﺎز آﯾﻨـﺪه اﺳـت. ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎی ﻣﻮﻓﻖ در ﺟﻬﺎن اﻣﺮوز ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎﯾﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﻐﯿﯿـﺮ و ﺗﺤـﻮل را در ﭼﻬﺎرﭼﻮب ﺗﺸﮑﯿﻼﺗﯽ ﺧﻮد ﺑﮕﻨﺠﺎﻧﻨﺪ. ﺑﺮﮐﺴﯽ ﭘﻮﺷﯿﺪه ﻧﯿـﺴﺖ ﮐـﻪ ﺑﻨﯿـﺎن ﻫـﺮ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﺑﺮآورده ﺳﺎزی ﻧﯿﺎزﻫﺎ اﺳﺖ و از آنﺠﺎﺋﯿﮑﻪ ﻧﯿﺎز اﻧـﺴﺎﻧﻬﺎ داﺋـﻢ در ﺣﺎل ﺗﻐﯿﯿﺮ و ﯾﺎ ﻣﯿﻞ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻧﯿﺎز ﺟﺪﯾﺪ اﺳﺖ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻟﺰوم ﺗﺤﻮل در ﺳـﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﻫﻤﻮاره دﯾﺪه ﻣﯿﺸﻮد و اﺣﺴﺎس ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺮ روی اﯾﻦ ﺗﺤـﻮﻻت ﺑـﯿﺶ از ﭘﯿﺶ ﺧﻮد را ﻧﺸﺎن می‌دهد.

گامهای 10 گانه برای ایجاد تحول سازمانی

آنچه که در گامهای ده گانه تحول سازمانی و ایجاد تحولات به دنبال آن هستیم، رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب است و در آن با مشخص کردن مطلوبیت ها، ارزشها، مبانی، اصول و شناخت داشتهها و نداشتهها شامل عوامل داخلی و خارجی و تعیین راهکارهای دستیابی و تحقق مطلوبیتها همراه با نهادینهسازی و اجرایی نمودن آن و پیشبینی ساز و کاری برای ارزیابی و کنترل، این مأموریت به انجام میرسد.

برای شرکت در دوره آموزشی مدیریت تحول در سازمان کلیک کنید

1.    شناخت یعنی :کارکنان را بشناسید و همواره ایشان را در کانون برنامه تحول قراردهید چراکه کارکنان در کانون هر تحولی جای دارند.
2.    شناخت چیست ها و چراها: یعنی ماهیت ها و دلایل شناسایی شده و مسیرکلی حرکت، منطق و اهمیت آن را تعیین کنید.(چیست ها و چراها را بشناسید)
3.    شناخت موانع، ضعفها و…: یعنی موانع،  ضعف ها،  خطرها، تهدیدها، چالشها و مسائل و عوامل بازدارنده و پیش برنده تحول را بشناسید.
4.    مشخص کردن اهرمهاو نفوذها،  فرصتها،  قوتها، امکانات،  منابع و نیرویی را که در اختیار دارید مشخص کنید.
5.    آغاز حرکت یعنی حرکت را باتوجه به موقعیت موجود و اهداف تعیین شده با درنظر گرفتن محتوا و شیوه کار آغاز کنید.
6.    برنامه ریزی برای ایجاد تحول: پس باید برای ایجاد تحولات و تغییر با عنایت به همه مسائل برنامه ریزی کنند.
7.    در اجرای برنامه:  با انعطاف پذیری، خونسردی و استقامت برنامه را اجرا کنید.
8.    برای تعیین  مقیاس: در پیگیری پیشرفت مقیاسهای روشن معین کنید و نظامهای سنجش را پدید آورید.
9.    تثبیت تحول: یعنی ما تحول را از طریق نهادینه کردن، تثبیت و ماندگار کنیم.
10.    به پایان رساندن تحول:  تحولات را به پایان رسانده بازنگری کرده و اقدامات تحول و بهبود دائمی را از نو آغاز کنید. چراکه تحول در سازمان یک جریان مداوم و همیشگی است.

برای شرکت در دوره آموزشی مدیریت تحول در سازمان کلیک کنید

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۱۳
رایتک رایتک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی