مرکز آموزشی رایتک

مرکز آموزشی رایتک مجری برگزار کننده دوره های آموزشی با مدرک رسمی وزارت علوم

مرکز آموزشی رایتک

مرکز آموزشی رایتک مجری برگزار کننده دوره های آموزشی با مدرک رسمی وزارت علوم

مرکز آموزشی رایتک مجری برگزار کننده دوره های مجازی مدیریت MBA، DBA ، دکوراسیون داخلی، عکاسی، کامپیوتر با مدرک رسمی از وزرات علوم تحقیقات و فناوری.
جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس وب سایت مؤسسه مراجعه نمایید.
www.erightec.ir
شماره تماس : 02126702104 / 09124815188

اهمیت مدیریت روش EPC

پنجشنبه, ۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۳ ق.ظ

علت‌ پیش‌ رفتن‌ بازار کار به‌ سوی‌ قراردادهای‌ EPC

اولین‌ دلیل‌ اطمینان‌ کارفرما یا صاحب‌ کار از مبلغ‌ نهایی‌ و زمان‌ قطعی‌ پایان‌ کار است‌. تغییرات‌زمان‌ در پروژه‌هایی‌ که‌ به‌ روش‌ EPC اجرا می‌شوند بسیار کم‌ است‌ زیرا جریمه‌ هایی‌ درنظر گرفته‌ شده ‌برای‌ طرفین‌ در قرارداد زیادهستند..‌در قراردادهای‌ نوع‌ EPC این‌ جریمه‌ها واقعاً اجرا می‌شوند و طرفین‌ همگی‌ دنبال‌ آن‌ هستند که‌ آن‌ پنالتی‌ها را پرداخت‌ نکنند. در زمانی‌ که‌ استفاده‌ از سرمایه‌ خصوصی‌ در اجرای‌ فایننس‌ مطرح‌ است‌، قطعاً باید از قراردادهای‌  نوع‌ EPC استفاده‌ کرد. یکی‌ از موارد دیگری‌ که‌ در EPC وجود دارد، جلوگیری‌ از لوث‌ مسئولیت‌ و تقسیم‌ کار است‌. اصولاً در قراردادهای‌ نوع‌ EPC مسئولیت‌ از یک‌ مؤسسه‌ خواسته‌ می‌شود و به‌ عبارت‌ دیگر مسئولیت ‌تکه‌تکه‌ نمی‌شود. در نتیجه‌ مسئولیت‌ در عملکرد، آزمایش‌ و کارایی‌ و تجهیزات‌ به‌ طور کامل‌ برعهده‌ پیمانکار است‌.

روش EPC

برای شرکت در دوره آموزشی مدیریت قراردادهای EPC کلیک کنید

پیش نیازهای لازم برای اجراء پروژه به روش EPC

1- در پروژه هایEPC  باید در ابتدای کار مطالعات اولیه پروژه و یا Feasibility Study  به همراه طراحی مفهومی یاConceptual Design انجام شده باشد چراکه در غیر اینصورت ارائه قیمت در فرصت محدود برگزاری مناقصه امکان پذیر نمی شود. همچنین مبانی پروژه در مدارک مناقصه باید به طور کامل تثبیت شود. در روش EPC انجام تمام یا بخشی از مراحل مختلف کارهای مهندسی پروژه ( مقدماتی یا مفهومی ، اولیه یا بنیادی و تفصیلی یا جزییات ) مد نظر  است .

2- توانایی دستگاه اجرایی در تعریف دقیق و کامل پروژه و تفاهم دوجانبه بین دستگاه اجرایی و پیمانکار در خصوص محدوده و هدف پروژه بررسی شود.

3- توانمندی دستگاه اجرایی از جهت مدیریت پروژه سنجیده شود.

4- تامین اعتبار مورد نیاز و دسترسی به آن در موعدهای از قبل تعیین شده امکان پذیر باشد.

5- وجود پیمانکار توانمند که دارای ویژگی های یک پیمانکار عمومی و یک مشاور (طراح) به صورت همزمان باشد .

6- مشخصات و الزامات فنی استاندارد و تثبیت آن در ابتدای کار وجود داشته باشد.

    امروزه پروژه هایEPC در داخل کشور رشد فزاینده ای داشته و به علت مزایای اصلی آن یعنی اطمینان از قیمت نهایی و تاریخ قطعی اتمام طرح با استقبال بیشتری مواجه می شوند . نکته حائز اهمیت در مورد انتخاب روش اجرای پروژه ها توجه به فراهم نمودن زیرساخت های لازم برای اجرایی ساختن آن هاست. بنابراین در صورتی که شرایط پروژه ایجاب نماید روش EPCیا طرح و ساخت می تواند روش مناسبی برای اجراء باشد، البته به شرطی که زیرساخت های مورد نیاز جهت تحقق آن در کشور بوجود آمده باشد. در غیراینصورت این روش نیز همانند روش سه عاملی قبلی ( کارفرما ، مشاور و پیمانکار ) که فاقد هرگونه اشکال محتوایی و فنی بود، محکوم به شکست خواهد بود .

زیرساخت های مورد نیاز جهت موفقیت روش EPC و سایر روش های نوین مدیریتی برای اجراء پروژه ها شامل زیرساخت های آموزشی ، مدیریتی ، اقتصادی ، قانونی ، اجتماعی و فرهنگی است و فقدان یا ضعف هریک از این عامل ها می تواند موفقیت طرح را با اشکالات جدی مواجه سازد. بنابراین لازم است تا زمینه آشنایی مدیران و کارشناسان با روش های علمی و نوین مدیریتی فراهم شده و پیمانکاران موجود با تقویت توان مهندسی خود قادر باشند تا بدون دخالت سایر مشاورین،پروژه ها را با کیفیت مطلوب اجراء کنند.

برای شرکت در دوره آموزشی مدیریت قراردادهای EPC کلیک کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی